Teos: Tekijät kertovat -nauhoite (C-kasetti), Tapio Wirkkala Jatkokäyttö luvanvaraista

Alkuperäisteos
Tekijä
Opettaja / ohjaaja
Teoksen nimi Tekijät kertovat -nauhoite (C-kasetti), Tapio Wirkkala
Opinnäytetyön nimi
Kokoelman nimi Markku Kosonen
Kuvailu Markku Kososen Taideteollisessa korkeakoulussa nauhoittama äänite C-kasetille, Tapio Wirkkala v. 1975. Luennon aiheena Tekijät kertovat. Ote äänitteestä: ”Käsillä tekeminen on ilo. Kädet ovat juuri ne työkalut, jotka aina ovat olleet läheisimpiä tuttavia käsiteltävän materiaalin kanssa. Mitä enemmän apuvälineitä, koneita, käytetään, sitä kauemmaksi etääntyy ihminen tekemisestä. Minulle itselleni käsillä tekeminen merkitsee hyvin paljon, voisinpa sanoa… että sillä on minulle melkeinpä terapeuttinen merkitys. Veistäessäni ja muovaillessani luonnon materiaaleja, ne innostavat minua ja houkuttelevat uusiin kokeiluihin. Tällaisia tunteenpurkauksia ovat vuosia olleet minulle vanerista veistetyt muodot. Riemunani olen saanut esille vanerin materiaalin, viivojen liikkeen. Tämä vie minut kuin toiseen maailmaan. Se on maailma, jossa näkökyvyn pettäessäkin, silmät sormenpäissä tuntevat liikkeen ja geometristen muotojen jatkuvan muutoksen. Ihanteellisinta on työskennellä, kun muodon, pinnan ja värin ratkaisu on omissa käsissä, omissa sormenpäissä.” Markku Kososen arkisto, Taideteollisen korkeakoulun arkistokokoelma, Aalto-yliopiston arkisto.
Värivalokuva
Kuvausaika / valmistusaika (VVVV-KK-PP)
Aika-arvio 1975-01-01 - 1976-01-01
Tekniikka