Kokoelma: Collection title » Series collection title
Kokoelman nimi Series collection title
Teknillinen korkeakoulu
Arkistotunnus Series arkistotunnus:002:002
c_http://www.profium.com/taikdigitalcollection/4A0AF79A-E7AF-B655-8D32-E258550AF2C3
Seriessurname2, Firstname2
Seriessurname3, Firstname3
Seriessurname1, Firstname1
graafikot
opiskelijat
graafinen ala
suunnittelijat
visuaalinen kulttuuri
Kuvailu Aalto-yliopiston arkistoon kuuluu laaja Yki Nummen arkistokokoelma. Yki Nummi oli yksi merkittävimmistä sodanjälkeisistä muotoilijoista, jonka uraauurtava työ nosti suomalaista designia kansainväliseen maineeseen. Nummi tunnetaan ennen kaikkea valaisimistaan, mutta hänen ansioihinsa kuuluvat myös muun kodin käyttötavaran suunnittelu, kirjojen kuvitus sekä väri- ja valoasiantuntijana toimiminen.

Yki Nummen arkistokokoelma Aalto-yliopiston arkistossa koostuu biographicasta ja kirjeenvaihdosta sekä väriä ja väritystä, valaistusta ja valaisimia, muoviesineitä ja kirjakuvitusta käsittelevistä toiminta-asiakirjoista. Lisäksi kokoelmaan kuuluu luentoja ja esitelmiä muodosta ja sisustuksesta, opiskeluaikaisia töitä, luonnoksia, tapettimalleja ja lehtiartikkeleita. Laajuudeltaan kokoelma on 13 yksikköä, ja se on vapaasti käytettävissä tekijänoikeudet huomioiden. Digitaalisessa muodossa tarkastelevana on joitakin valaisin- ja kirjankansiluonnoksia.
Aika-arvio 1985-01-01 - 1990-12-31