Teos: Otaniemeen opiskelemaan, Teknillisen korkeakoulun esittelyvideo Jatkokäyttö luvanvaraista

Alkuperäisteos
Tekijä
Teknillinen korkeakoulu, opintotoimiston opetuspalvelukeskus
tekijä
Muut nimimuodot
Opettaja / ohjaaja
Teoksen nimi Otaniemeen opiskelemaan, Teknillisen korkeakoulun esittelyvideo
Opinnäytetyön nimi
Kokoelman nimi AV-kokoelma (video ja äänite)
Aalto-yliopisto
Kuvailu Otaniemeen opiskelemaan. Teknillisen korkeakoulun esittelyvideo. Tuotanto: TKK opintotoimiston opetuspalvelukeskus. Julkaistu: 1986. Kieli: suomi. Kesto: 8:13 min. Formaatti: VHS (U-Matic), värillinen.

Sisältöseloste/tekstivastine:

Instrumentaalimusiikkia taustalla, onnellisen näköisiä ylioppilaita lakituksen jälkeen ulkona kävelemässä omaistensa kanssa. Ilmakuva Teknillisestä korkeakoulusta, ruutuun teksti OTANIEMEEN OPISKELEMAAN. Lattia, jossa joku kävelee, sumea näkymä ihmisistä kävelemässä aulatilassa. Täynnä oleva luentosali ennen luennon alkua, opiskelijat juttelevat keskenään ja ihmisiä saapuu vielä paikalle. Opiskelijat kirjoittavat muistiinpanoja, luennoitsija osoittaa matemaattista yhtälöä liitutaululla ja kirjoittaa siihen jatkoa. Lähikuva opiskelijan muistiinpanoista.

Opiskelualojen esittely, teksti TIETOTEKNIIKKA. Opiskelijoita ATK-luokassa. Teksti SÄHKÖTEKNIIKKA, opiskelijat tutkivat mittalaitteistoa. Teksti TEKNILLINEN FYSIIKKA, vihreä valo välkkyy mittalaitteistossa. Teksti KONETEKNIIKKA, opiskelija käyttää suurta automaatiokonetta ja kirjoitin piirtää paperirullaan. Teksti TUOTANTOTALOUS, kolme opiskelijaa tutkii pylväsdiagrammia tietokoneen näytöltä. Teksti PUUNJALOSTUSTEKNIIKKA, puulastuja ja kirjoitin piirtää käyrää punaisella musteella. Teksti KEMIANTEKNIIKKA, valkotakkinen opiskelija pudottaa nestettä pipetillä koeputkeen, jossa oleva neste muuttuu violetiksi. Teksti KAIVOSTEKNIIKKA JA METALLURGIA, hopeanvärisiin suojavaatteisiin, kypärään ja visiiriin pukeutunut opiskelija hitsaa, kipinöitä lentää ympäriinsä. Teksti RAKENNUSTEKNIIKKA, keltaisiin kypäriin pukeutuneita opiskelijoita tutkii rakenteita. Teksti MAANMITTAUS, opiskelija katsoo maisemaa vaaituskojeen läpi. Teksti ARKKITEHTUURI, rakennus siirtyy tyhjälle tontille maisemaan.

Tuokiokuvia opiskeluympäristöstä: Taustalla soi instrumentaalimusiikki. Opiskelija lukee kirjastossa keskittyneesti kirjan ylle kumartuen. Toinen opiskelija kirjoittaa tietokoneella. Opiskelijoita kielistudiossa. Kaksi opiskelijaa tutkii oppikirjoja mittauslaboratoriossa. Opiskelija kotona etsii papereita kansiosta. Tentti luentosalissa. Diplomi-insinöörin tutkintotodistus, opiskelija ottaa vastaan todistuksen. Tohtoripromootio, tohtorinhattu laitetaan päähän. Näkymä kahdesta eri tekniikan laboratoriosta. Kaksi opiskelijaa kävelee punatiiliseen taloon, jonka seinässä tekstit TALO 6 ja ASUNTOTOIMISTO. Puheenjohtajan nuijan napautus ja näkymä pöydän ääreen kerääntyneistä kokoukseen osallistujista. Näkymä opiskelijaruokalasta, ihmiset syövät. Kongressikeskus Dipoli ulkoapäin kuvattuna. Ilmoitustaulun ilmoituksia Ylioppilaskunnan harrastustoiminnasta. Näkymä kuntosalilta, kaksi opiskelijaa nostelee käsipainoja, yksi punnertaa, yksi tekee harjoitusta jalkaprässillä ja yksi vetää leukoja. Tanssiryhmä harjoittelee nykytanssia. Viulisti soittaa nuotit edessään, mistä siirrytään näkymään koko orkesterista, jota johtaa kapellimestari. Torvisoittokunta soittaa esiintymisasut päällään.

Otaniemen muita toimijoita: Valtion tieteellisen tutkimuskeskuksen rakennus, kyltissä lukee VTT PÄÄRAKENNUS – VTT HUVUDBYGGNAD. Valtion tietokonekeskus ulkoapäin kuvattuna. Geologinen tutkimuskeskus, Tullilaboratorio. Otaniemen rakennukset ja alue kauempaa, yläviistosta kuvattuna. Loppukuva: ylioppilas lakki päässään, punaisia ruusuja sylissään. Lopputekstit.
Kuvausaika / valmistusaika (VVVV-KK-PP)
Aika-arvio 1986-01-01 - 1986-12-31
Tekniikka
Tekniikka / omat termit