Teos: Paikka auringossa, A Place in the Sun - Dipoli, Teknillinen korkeakoulu Creative Commons License

Alkuperäisteos
Tekijä
Teknillinen korkeakoulu
tekijä
Studio Soveri Ltd.
tuottaja
Incognito Ltd.
tekijä
Opettaja / ohjaaja
Teoksen nimi Paikka auringossa, A Place in the Sun - Dipoli, Teknillinen korkeakoulu
Opinnäytetyön nimi
Kokoelman nimi Videokokoelma
Aalto-yliopisto
Kuvailu Esittelyvideo: Teknillisen korkeakoulun kongressi- ja koulutuskeskus Dipoli, nykyinen Aalto-yliopiston päärakennus. Dipoli sijaitsee Espoossa Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella. Videolla esitellään Dipolin ulko- ja sisätiloja sekä siellä järjestettyjä tapahtumia. Kesto: 5:39 min, formaatti: värillinen VHS.

Videon sisältöseloste/tekstivastine:
Peltomaisema, taustalla soi syntetisaattorimusiikki. Teksti ”Paikka auringossa – A Place in the Sun”. Kertojan ääni aloittaa koko videon kestävän selostuksen Dipolin ominaisuuksista tapahtumapaikkana, aloittaen ”Hmm, Dipoli. Oliskohan siitä meille?”. Merimaisemaa liikkuvan auton ikkunasta. Autotie, teksti ”Dipoli”. Dipoli-rakennus ulkoa ja julkisivun yksityiskohtia. Ihmisiä kävelee Dipolin pihalla, polkupyöräilijä ajaa ohi. Kaislikko huojuu tuulessa, hotelli meren rannassa. Parkkipaikka, jossa autoja. Linja-auto ajaa tiellä. Taksitolpan luona on takseja ja taksinkuljettajat keskustelevat keskenään. Dipolin sisäänkäynti ja Käpy-veistos. Kaksi henkilöä kävelee Dipolin ovista sisään, oven yläpuolella on kyltti ”käpyovi”. Purppuraiseen liiviin pukeutunut henkilö avaa oven ja tervehtii, siirrytään sisälle Dipolin aulaan. Aulassa on tuoleja, pöytiä ja huonekasveja, lisäksi nähdään ilmoitustauluja ja infotiski. Takassa on tuli. Kuljetaan portaat ylös tasanteelle, jossa on pöytäryhmiä. Toisen tasanteen jälkeen siirrytään yläkertaan, jossa on juhlasali penkkiriveineen. Juhlasalin oven yläpuolella kyltit ”Congress hall 1” ja ”Juhlasali 1”. Edetään käytävää pitkin ylälämpiöön. Tilassa on pöytiä, tuoleja ja huonekasveja, suurista ikkunoista tulee valoa sisälle.
Dipolin tapahtumia. Vierailla tarjotaan juomia. Juhla-asuisia vieraita promootiossa seppele tai tohtorinhattu päässään. Näyttelytila, jossa on esillä tietokoneen näyttöjä, paikalla kyltti ”Accord Video Telecommunications”. Tyhjä juhlasali penkkiriveineen. Dipolin ravintolan pöytiä. Ravintolan pöydät juhlakattauksessa, henkilökunta kattaa pöytiä. Tarjoilijat vievät annoksia pöytiin. Pöydässä kukkakoriste. Tarjoilija jakaa sämpylöitä isosta vadista. Vieraat istuvat omilla paikoillaan pöytien ääressä syömässä ja keskustelemassa. Bändi soittaa vieraille. Musta-asuinen henkilö pitää puhetta lavalla. Cheerleaderit tanssivat vieraiden saapuessa juhlatilaan. Teknikko ohjaa valojen ja esiripun toimintaa. Dipolin tulostettu karttakuva, jota tarkastellaan ja osoitellaan kynällä. Luentosali, diaesitys, jossa lukee ”USDLA’s International Special Interest Group (ISIG) to be Announced July 1, 1997. Finland, Russia, Ireland, India, Others”. Katsomon eturivissä istuu kaksi esityksestä vastaavaa henkilöä, ja salissa on ihmisiä seuraamassa esitystä. Puhujakorokkeella silmälasipäinen henkilö puhuu mikrofoniin, korokkeessa on teksti ”Dipoli”. Atk-luokka, jossa valkopaitainen henkilö istuu tietokoneen ääressä, meneillään on videopuhelu. Näyttö heijastettuna salin seinälle. Raitapaitainen henkilö ohjaa suurinäyttöistä tietokonetta sen edessä seisoen. Lavalla on soittajia sekä pääministeri Paavo Lipponen puhujapöntössä heijastettuna seinälle esiintyjien taakse. Juhlasali täynnä kuuntelijoita pöytien ääressä istuen. Näyttelytilassa noutopöytä koristeineen, taustalla kuuluu puheensorinaa englanniksi. Ihmisiä kävelemässä näyttelytilan poikki ympärilleen katsellen. Ihmisiä hakemassa ruokaa noutopöydästä. Ihmisiä seisomassa näyttelytilassa ruokalautasten ja viinilasien kanssa keskustelemassa, taustalla näyttelytilassa näkyy kyltit ”Vistacom” ja ”Spectel”. Kaksi henkilöä keskustelee näytteillä olevien tietokoneiden äärellä. Ihmisiä kiertelee näyttelytilassa. Dipolin juhlaoville on parkkeerattu tumma Mercedes Benz, Presidentti Ahtisaari saapuu oville käteltäväksi. Juhla-asuihin pukeutuneita promootiovieraita syömässä pöytien ääressä. Juhlasalissa henkilökunta siivoaa pöydät ja tuolit varastoon, taustalla soi rytmikäs musiikki. Koristeltu tila, jossa ihmiset hakevat ruokaa noutopöydästä. Ihmisiä syömässä ja seurustelemassa, seinille on heijastettu videokuvaa. Ojennettuun lasiin kaadetaan kuohuviiniä. Laseilla kilistelyä. Seinälle heijastettu videokuva tuikkivista valoista. Lopputekstit.
Kuvausaika / valmistusaika (VVVV-KK-PP)
Aika-arvio 1997-01-01 - 1999-12-31
Tekniikka
Tekniikka / omat termit