Tekijä |
|
van der Meer, Silja |
|
valokuvaaja |
Muut nimimuodot |
|
|
|
|
|
|
|
Opettaja / ohjaaja
|
Teoksen nimi |
Sörnäisten vankilan kappelin kirkkotekstiilit, projekti |
|
Opinnäytetyön nimi |
|
Kokoelman nimi |
Sörnäisten vankilan kappeli |
|
Taideteollinen korkeakoulu |
|
Kuvailu |
Sörnäisten vankilan kappelin kirkkotekstiilit, yhteistyöprojekti (Taik). Valmiit kirkkotekstiilit, dokumentointikuvia. Heli Mäki on tutkinut käsien symboliikkaa kristilliseltä kannalta: avoimet kämmenet ovat hyväntahtoisuuden ja rauhan ele. Vihreä saarnastuolitekstiili kuvaa siten käsillään arjen keskustelevaa ilmapiiriä. Professori Reijo Heikkinen kertoo länsimaisen kättelykulttuurin juontavan juurensa levottomalle sydänkeskiajalle, jolloin oli "kaikkien sota kaikkia vastaan". – Kun oikea käsi ojennetaan, se on luottamuksen osoitus. Minä luotan sinuun niin paljon, että uskallan ojentaa oikean käteni, jolla voin puolustaa itseäni. Uskallan luovuttaa sen sinulle, Heikkinen kuvailee kättelytavan alkujuuria. Kuvan keskimmäinen punainen saarnastuolitekstiili kuvaa siten käsillään tuota luottamusta. Helsingin kaupunginkirjaston Kysy.fi-palstalla on kerrottu rukoilevien käsien taustasta: Tapa liittää kädet yhteen rukouksessa (joko kämmenet ja sormet vastakkain tai sitten sormet ristikkäin) lienee saanut alkunsa ajanlaskumme ensimmäisen vuosituhannen germaanien käytännöstä: alamainen osoitti kuuliaisuutensa lääninherralleen lähestymällä tätä kämmenet yhteen liitettyinä. 1000-luvulta lähtien aihetta on kuvattu taiteessa kristillisenä eleenä. Useimmiten kyseessä on kai ollut käsien painamisesta vastakkain eikä varsinaisesta käsien ristimisestä. Toisaalta ainakin jo paavi Gregorius Suuri (kuoli vuonna 604) kuvaa kirjoittamansa toisen dialogin luvussa 33,3 kuinka pyhä Scholastica rukoili voimallisesti kädet ristissä sään muuttumista. Vertauskuvallisesti käsien ristimisen siis voi tulkita tunnustautumiseksi kuuliaisuuteen Kristukselle, samalla se merkitsee kaikkien tarpeiden kokoamista Jumalan eteen. Kuvan violetti saarnastuolitekstiili kuvaa siten käsillään kuuliaisuutta Kristukselle. |
Teostyyppi
|
|
Värivalokuva |
|
|
|
Ajoitus
|
Kuvausaika / valmistusaika (VVVV-KK-PP)
|
|
Aika-arvio |
2006-01-01
-
2006-01-01 |
|
Tekniikka |
Tekniikka / omat termit |
Materiaali
|
|
|
Materiaali / omat termit |
|
|
|
Säilyttävä laitos |
Aalto-yliopiston arkisto |
Arkistotunnus |
ViestCD:02: 050 |
|
w_http://www.profium.com/taikarchivedobject/D74E64D7-4B92-FCEE-B7D1-CB313D9067F2
|
|
Tekijänoikeus ja käyttöoikeudet
|
|
Jatkokäyttö luvanvaraista |
|
|
Lähde |
Aihe
|
Henkilö
|
Paikka
|
|
Helsinki
|
|
|
suunnittelu
|
|
kirjonta
|
|
symbolit
|
|
|
kirkkotekstiilit
|
|
kappelit
|
|
vankilat
|
|
Aiheluokka |
|
Kuvatoisinnot
|
Tekijä |
Kuvan nimi |
|
Kuvatyyppi
|
Arkistotunnus |
|
|
i_http://www.taik.com/kuvatietokanta/content/digitalContent/primary/20180201/15179180624030.jpg
|
Tiedoston nimi |
ViestCD_02_50.jpg |
Tiedoston koko |
1295 kB |
Kuvan koko |
Leveys |
2048 |
Korkeus |
1536 |
Resoluutio |
300 |
Bittisyvyys |
|
|
|
|
|
image/jpeg |
Ajoitus
|
Kuvausaika / valmistusaika (VVVV-KK-PP)
|
|
Aika-arvio |
|
|