Kuvatietokanta TaiK
Teos: Sörnäisten vankilan kappelin kirkkotekstiilit, projekti Jatkokäyttö luvanvaraista
Sörnäisten vankilan kappelin kirkkotekstiilit, projekti: kolme erilaista Kädet-teemaa

Alkuperäisteos
Tekijä
van der Meer, Silja
valokuvaaja
Muut nimimuodot
Opettaja / ohjaaja
Teoksen nimi Sörnäisten vankilan kappelin kirkkotekstiilit, projekti
Opinnäytetyön nimi
Kokoelman nimi Sörnäisten vankilan kappeli
Taideteollinen korkeakoulu
Kuvailu Sörnäisten vankilan kappelin kirkkotekstiilit, yhteistyöprojekti (Taik). Valmiit kirkkotekstiilit, dokumentointikuvia.
Heli Mäki on tutkinut käsien symboliikkaa kristilliseltä kannalta: avoimet kämmenet ovat hyväntahtoisuuden ja rauhan ele. Vihreä saarnastuolitekstiili kuvaa siten käsillään arjen keskustelevaa ilmapiiriä.
Professori Reijo Heikkinen kertoo länsimaisen kättelykulttuurin juontavan juurensa levottomalle sydänkeskiajalle, jolloin oli "kaikkien sota kaikkia vastaan".
– Kun oikea käsi ojennetaan, se on luottamuksen osoitus. Minä luotan sinuun niin paljon, että uskallan ojentaa oikean käteni, jolla voin puolustaa itseäni. Uskallan luovuttaa sen sinulle, Heikkinen kuvailee kättelytavan alkujuuria. Kuvan keskimmäinen punainen saarnastuolitekstiili kuvaa siten käsillään tuota luottamusta.
Helsingin kaupunginkirjaston Kysy.fi-palstalla on kerrottu rukoilevien käsien taustasta:
Tapa liittää kädet yhteen rukouksessa (joko kämmenet ja sormet vastakkain tai sitten sormet ristikkäin) lienee saanut alkunsa ajanlaskumme ensimmäisen vuosituhannen germaanien käytännöstä: alamainen osoitti kuuliaisuutensa lääninherralleen lähestymällä tätä kämmenet yhteen liitettyinä. 1000-luvulta lähtien aihetta on kuvattu taiteessa kristillisenä eleenä. Useimmiten kyseessä on kai ollut käsien painamisesta vastakkain eikä varsinaisesta käsien ristimisestä. Toisaalta ainakin jo paavi Gregorius Suuri (kuoli vuonna 604) kuvaa kirjoittamansa toisen dialogin luvussa 33,3 kuinka pyhä Scholastica rukoili voimallisesti kädet ristissä sään muuttumista.
Vertauskuvallisesti käsien ristimisen siis voi tulkita tunnustautumiseksi kuuliaisuuteen Kristukselle, samalla se merkitsee kaikkien tarpeiden kokoamista Jumalan eteen. Kuvan violetti saarnastuolitekstiili kuvaa siten käsillään kuuliaisuutta Kristukselle.
Teostyyppi
Värivalokuva
Ajoitus
Kuvausaika / valmistusaika (VVVV-KK-PP)
Aika-arvio 2006-01-01 - 2006-01-01
Tekniikka
Tekniikka / omat termit
Materiaali
Materiaali / omat termit
Säilyttävä laitos Aalto-yliopiston arkisto
Arkistotunnus ViestCD:02: 050
w_http://www.profium.com/taikarchivedobject/D74E64D7-4B92-FCEE-B7D1-CB313D9067F2
Tekijänoikeus ja käyttöoikeudet
Jatkokäyttö luvanvaraista
Lähde
Aihe
Henkilö
Paikka
Helsinki
suunnittelu
kirjonta
symbolit
kirkkotekstiilit
kappelit
vankilat
Aiheluokka
Kuvatoisinnot
Tekijä
Kuvan nimi
Kuvatyyppi
Arkistotunnus
i_http://www.taik.com/kuvatietokanta/content/digitalContent/primary/20180201/15179180624030.jpg
Tiedoston nimi ViestCD_02_50.jpg
Tiedoston koko 1295 kB
Kuvan koko
Leveys 2048
Korkeus 1536
Resoluutio 300
Bittisyvyys
image/jpeg
Ajoitus
Kuvausaika / valmistusaika (VVVV-KK-PP)
Aika-arvio