» Heikinheimo, Maija
Värivalokuva
Kokoelman nimi Heikinheimo, Maija
Arkistotunnus MHh_TaiK
c_http://www.profium.com/taikdigitalcollection/E675CA2B-1DE7-81AB-6F57-CA082A8B0876
sisustusarkkitehdit
yksityisarkistot
Kuvailu Maija Heikinheimon (1908-1963) arkistokokoelma sisältää oppilastöitä, luonnoksia ja huonekalupiirustuksia Askolle, näyttelyihin ja yksityishenkilöille sekä valokuvia ja lehtileikkeitä 1930-1950 -luvuilta.

Maija Heikinheimo opiskeli Taideteollisuuskeskuskoulussa vuosina 1929-1932. Heikinheimo teki pitkän uran huonekaluteollisuudessa suunnittelijana ja taiteellisena johtajana. Valmistuttuaan sisustusarkkitehdiksi hän työskenteli suunnittelijana Asko-Avonius Huonekalutehtaalla vuosina 1932-1935, ensimmäisenä koulutettuna huonekalupiirtäjänä. Artekin taiteellisena johtajana hän työskenteli vuosina 1937-1941 ja muissa tehtävissä Artekilla vuosina 1945-1963. Jatkosodan aikana, vuosina 1941-1944, hän työskenteli Wilhelm Schaumanin vaneritehtaalla Jyväskylässä.

Heikinheimo suunnitteli myös lukuisia näyttelyitä sekä Asko-Avoniuksen huonekalutehtaille, että muille tahoille kuten Ornamolle. Hän myös osallistui taideteollisuusnäyttelyihin huonekalusuunnittelijana. Heikinheimon panos Säynätsalon kunnantalona kalusteiden suunnittelijana ja toteuttajana oli merkittävä. Maija Heikinheimolle myönnettiin Pro Finlandia -mitali vuonna 1959.