» Arkkitehtuurin opetuskuvakokoelma, diakokoelma (kaappidiat)
Kokoelma: Arkkitehtuurin opetuskuvakokoelma, diakokoelma (kaappidiat)
Arkkitehtuurin laitoksen opetusdiakokoelma A
Arkkitehtuurin laitoksen opetusdiakokoelma B
Arkkitehtuurin laitoksen opetusdiakokoelma C
Arkkitehtuurin laitoksen opetusdiakokoelma D
Arkkitehtuurin laitoksen opetusdiakokoelma E
Arkkitehtuurin laitoksen opetusdiakokoelma F
Arkkitehtuurin laitoksen opetusdiakokoelma G
Arkkitehtuurin laitoksen opetusdiakokoelma H
Arkkitehtuurin laitoksen opetusdiakokoelma I
Arkkitehtuurin laitoksen opetusdiakokoelma J
Arkkitehtuurin laitoksen opetusdiakokoelma K
Arkkitehtuurin laitoksen opetusdiakokoelma L
Arkkitehtuurin laitoksen opetusdiakokoelma M
Arkkitehtuurin laitoksen opetusdiakokoelma N
Arkkitehtuurin laitoksen opetusdiakokoelma X
Mustavalkoinen dia
Väridia
Kokoelman nimi Arkkitehtuurin opetuskuvakokoelma, diakokoelma (kaappidiat)
Arkistotunnus ArkOP
c_http://www.profium.com/taikdigitalcollection/E55D6916-F0F5-3921-3556-7E5E32AD16B2
arkkitehtuuri
opetusmateriaali
Kuvailu Arkkitehtuurin historian kuvakokoelma, opetuksessa käytetyt diat. Kinokokoiset opetusdiat sijaitsivat arkkitehtuurin laitoksella, aiheen mukaan järjestetyissä kaapeissa (kaapit A-N). Opetusdiat järjestettiin digitoitavaksi kaappien mukaisessa järjestyksessä ja niistä säilytetään digitoinnin jälkeen vain digitaalinen kopio. Huonokuntoiset digitaaliset kuvat on poistettu kokoelmista. Kokoelmiin kuuluu arkkitehtuurin opettajien valikoimia kuvia: arkkitehtuurin ekskursioilla otettuja kuvia, dokumentointikuvia sekä reprokuvia kirjoista ja painokuvista.

Kaapin A aihealueet: puutarhataide, sisustus, taideteollisuus, teollistuminen, ajankuvia ja tyylisuuntia.

Kaapin B aihealueet: Suomen historia ja asutus; Suomen ympäristötyypit ja kansallismaisema; Suomi: laitosrakennuksia; Suomi: puistot ja virkistys ja liikenteen ympäristöt; C.L. Engelin arkkitehtuuria: kaupungit, kirkot, sairaalat, vankilat, julkiset rakennukset; Keskiajan kivikirkot: Ahvenanmaa, Varsinais-Suomi, Uusimaa, Häme, Satakunta, Pohjanmaa; Kirkot: 1500-luku, 1600-luku, 1700-luku ja 1800-luku; Kartanot: 1500-luku, 1600-luku, 1700-luku, 1800-luku ja 1900-luku; Ruukkimiljööt: Billnäs, Fiskas, Fagervik, Högfors, Koski, Mustio, Teijo; Suomi, kaupungit; Suomi: kirkkorestauroinnit; Suomi: linnat, linnoitukset.

Kaapin C aihealueet: Suomi: talonpoikaisrakennukset ja kulttuurimaisema; Suomi: kylät, talonpoikaisrakennukset ja rakennustyypit; Suomi: rakennusryhmät ja rakennustavat; Alkutuotannon rakennukset; Karjalatalo; Suomen kaupungit: Helsinki; Helsinki: kaupungin kehityshistoria, asuinalueet, "Kenen Helsinki"- aiheet. Suomen kaupungit: Tampere; Suomi: katumiljöö, kadun kalusteet, pinnat ja kaupungin sosiaalinen tila.

Kaapin D aihealueet: Antiikki, Egypti, Mesopotamia, Kreikka, Rooma.

Kaapin E aihealueet: Varhaiskristillinen aika; Romantiikan taide ja arkkitehtuuri; Gotiikan taide ja goottilainen arkkitehtuuri.

Kaapin F aihealueet: Saksalainen gotiikka; Renessanssi; Barokki.

Kaapin G aihealueet: Arkkitehtuuri: Pohjoismaat, Pietari ja Baltian maat.

Kaapin H aihealueet: Arkkitehtuuri: Englanti, Saksa, Alankomaat ja Belgia.

Kaapin I aihealueet: Arkkitehtuuri: Italia, Kreikka ja Espanja.

Kaapin J aihealueet: Etelä-Saksalainen barokki; Rakennustyyppihistoria; Arkkitehtuuri: Pohjois-Amerikka; Arkkitehtuuri: Keski- ja Etelä-Amerikka.

Kaapin K aihealueet: Nykyajan arkkituurin historiaa, 1750–1950-luku; Maailmannäyttelyt; Suomi 1900-; Alvar Aallon arkkitehtuuri.

Kaapin L aihealueet: Nykyajan arkkitehtuurin historiaa, 1940–2000-luku: Yhdysvallat, Eurooppa ja Suomi.

Kaapin M aihealueet: Eurooppalainen arkkitehtuuri: Pariisi, Ranska ja muiden maanosien arkkitehtuurin historiaa.

Kaapin N aihealueet: taidehistoria, restaurointi, arkkitehtuurin historian oppilastöitä.