» Nyström, Gustaf
Mustavalkoinen valokuva
Kokoelman nimi Nyström, Gustaf
Arkistotunnus GN_
c_http://www.profium.com/taikdigitalcollection/D599CC49-0D68-4447-8D25-5BF1EDC9BE7B
luonnokset
arkkitehdit
Kuvailu Carl Gustaf Nyströmin (1856-1917) arkistokokoelmaan kuuluu kirjeitä ja muuta asiakirja-aineistoa, postikortteja, valokuvia sekä luonnoskirjoja ja luonnoslehtiä, joiden aiheina ovat mm.Turun tuomiokirkon mittauspiirrokset, Säätytalo Helsingissä sekä erilaiset matkoilla syntyneet piirrokset.

Nyström toimi Teknillisen korkeakoulun rehtorina ja arkkitehtuurin professorina. Nyström valmistui arkkitehdiksi Suomen polyteknillisestä koulusta vuonna 1876. Hän oli yksi ensimmäisistä oppilaitoksen kouluttamista arkkitehdeista. Nyströmin aloitteesta ryhdyttiin vuosisadan vaihteessa tekemään mittauspiirustuksia historiallisista monumenteista. Ensimmäiseksi mitattiin Turun linna ja kirkko 1902-03. Nyström sisällytti myöhemmin arkkitehdin tutkintoon pakollisena ainakin yhden kohteen mittaukset.
Aika-arvio 1880-01-01 - 1910-12-31