» Hortling, Airi
Väridia
Kokoelman nimi Hortling, Airi
Arkistotunnus AHort
c_http://www.profium.com/taikdigitalcollection/9EBB9A90-EC8C-2F85-222C-FA1FFBD041FE
keramiikkataiteilijat
keramiikkataide
Kuvailu Taiteen lisensiaatti Airi Hortling (1943 -) toimi Taideteollisen korkeakoulun keramiikka- ja lasitaiteen laitoksen opettajana, materiaaliopin lehtorina, apulaisprofessorina ja laitoksen johtajana.
Arkisto muodostuu asiakirjoista, näyttelyaineistoista, kirjeenvaihdosta, opetusaineistosta ja -materiaaleista ja niihin liittyvistä oppilastöistä, sekä kirjoituksista, tutkimusaineistosta ja julkaisuista. Arkistoon kuuluu myös kuvakokoelma.
Taideteollinen oppilaitos: Airi Hortling toimi Taideteollisessa oppilaitoksessa keramiikkataiteen tuntiopettajana 1969-1970, keramiikkataiteen yliopettajana (vs.) ja keramiikkataiteen osaston johtajana (vs.) 1970-1973. Hortling toimi Taideteollinen korkeakoulussa Keramiikka- ja lasitaiteen laitoksen tuntiopettajana 1982-1988, päätoimisena tuntiopettaja 1988-1989, keramiikkataiteen materiaaliopin lehtorina 1988-2010, Keramiikka- ja lasitaiteen laitoksen johtajana 1992-1993, Keramiikka- ja lasitaiteen laitoksen vs. apulaisprofessorina ja osastonjohtajan 1992-1993 sekä Keramiikka- ja lasisuunnittelun osaston vs. osastonjohtajana 1999.
Airi Hortling on myös toiminut itsenäisenä suunnittelijana ja taiteilijana (Berglöf-Studio, Porvoo 1969-1976, Keramiikkastudio-Keramikboden, Sipoo 1981-1996), opettanut ulkomailla (1991-1993, 2001) ja osallistunut lukuisiin näyttelyihin. Hortling on saanut lukuisia apurahoja ja palkintoja taiteellisesta työstä sekä tutkimuksen ja opetuksen kehittämiseen.
Airi Hortlingin arkisto muodostuu asiakirjoista, näyttelyaineistoista, kirjeenvaihdosta, opetusaineistosta ja -materiaaleista ja niihin liittyvistä oppilastöistä, sekä kirjoituksista, tutkimusaineistosta ja julkaisuista. Arkistoon kuuluu myös kuvakokoelma sekä laaja tutkimusnäytekokoelma.