» Nummi, Yki
kirjat kuvitukset piirustukset (taide) kansitaide
Kokoelman nimi Nummi, Yki
Arkistotunnus YN
c_http://www.profium.com/taikdigitalcollection/7E72C466-2CFC-8E99-83EC-9D5396A3C6E1
valaisimet
sisustussuunnittelu
suunnittelijat
Kuvailu Yki Nummen (1925-1984) arkistokokoelma koostuu biographicasta, kirjeenvaihdosta ja toiminta-asiakirjoista sekä valaisinpiirustuksista, valaisin- ja värisuunnitelmista ja muista kuvitustöistä. Toiminta-asiakirjat käsittelevät väriä ja väritystä, valaistusta ja valaisimia, muoviesineitä ja kirjakuvitusta. Lisäksi arkistoon kuuluu luentoja ja esitelmiä muodosta ja sisustuksesta, opiskeluaikaisia töitä, luonnoksia, tapettimalleja, lehtiartikkeleita.

Yki Nummi pääsi ylioppilaaksi v. 1945 ja valmistui Taideteollisesta oppilaitoksesta koristemaalausosastolta v. 1950.

Yki Nummi toimi Stockmann-Orno valaisintehtaan suunnittelijana 1950-1973, Oy Schildt & Hallberg Ab:n Tikkurilan väritehtaan suunnittelijana 1950-1973 ja suunnitteluosaston päällikköna 1958-1973.
Nummi suunnitteli Sanka Oy:lle valaisimia ja erilaisia tarjoilu- ja säilytysastioita 1950- ja 1960 ja tapettimalleja ja värisuunnittelmia Sanduddille, Pihlgren & Ritolalle ja Winterille. Nummi suunnitteli useiden koulujen, sairaaloiden ja ravintoloiden valaistuksen ja valaisimet sekä useiden julkisten rakennusten ja asuinalueiden yleisväritykset. Nummi suunnitteli myös kirjankansia ja teki kuvituksia julkaisuihin.
Säilyttävä laitos Taideteollisen korkeakoulun arkisto