» Honkanen, Helmiriitta
Väridia
Kokoelman nimi Honkanen, Helmiriitta
Arkistotunnus HH_
c_http://www.profium.com/taikdigitalcollection/568B572A-BFBD-AC68-FB1D-F762761D527C
graafiset suunnittelijat
kuvittajat
Kuvailu Taidemaalari, graafikko ja kuvittaja Helmiriitta Honkanen (1920-2018) valmistui graafikoksi Taideteollisesta keskuskoulusta vuonna 1945 ja taiteen maisteriksi Taideteollisesta korkeakoulusta vuonna 1993.
Honkanen toimi Elannon mainospiirtäjänä 1961 - 1978 ja sen jälkeen vapaana taiteilijana. Hänen laaja kirjallinen ja taiteellinen tuotantonsa käsittää graafisia töitä, julisteita, maalauksia ja piirustuksia, kirjojen kuvitusta ja exlibriksiä sekä graafisen suunnittelun historiasta kertovia teoksia.

Arkistokokoelma muodostuu Helmiriitta Honkasen 1940 - 1960-luvun luonnoskirjoista, irrallisista luonnoksista ja piirustuksista, lehtileikkeistä, näyttelyiden vieraskirjoista 1990-luvulta, näyttelykutsuista sekä Placatista julisteeksi -kirjan käsikirjoituksesta (julk. Otava, 1983).
Kokoelman rajavuodet / alkuvuosi 1947
Kokoelman rajavuodet / loppuvuosi 2009