» Salmenhaara, Kyllikki
Värivalokuva
Kokoelman nimi Salmenhaara, Kyllikki
Arkistotunnus Ker_KS
c_http://www.profium.com/taikdigitalcollection/4EB36D2F-8EAB-5D99-42A8-D54EB0A0F6B4
keramiikka
keramiikkataiteilijat
keramiikkataide
Kuvailu Kyllikki Salmenhaaran (14.7.1915-13.7.1981) kokoelma koostuu neljästä osasta: henkilöarkistosta, kuvakokoelmasta, opetuskokoelmasta ja keramiikkakokoelmasta. Henkilöarkisto koostuu henkilökohtaisista asiakirjoista, kirjeenvaihdosta, toiminta-asiakirjoista ja lehtileikkeistä. Kuvakokoelma sisältää valokuvia, negatiiveja ja diakuvia: esinekuvia, työskentelykuvia, henkilökuvia, matka- ja retkikuvia. Opetuskokoelmassa on Salmenhaaran opetukseen liittyvää aineistoa, kuten luento- ja tutkimusaineistoja ja lasituskaavoja. Keramiikkakokoelmaan kuuluu keraamisten esineiden lisäksi lasitustestipaloja, kipsimuotteja ja muuta keramiikan valmistukseen liittyvää aineistoa. Keramiikkakokoelma on liitetty Salmenhaaran arkistoon jälkikäteen, Salmenhaara on lahjoittanut kokoelman Taideteolliselle korkeakoululle.

Salmenhaara aloitti opinnot taideteollisen keskuskoulun keramiikkaosastolla vuonna 1938 Elsa Eleniuksen oppilaana ja valmistui sieltä 1943. Valmistuttuaan Salmenhaara toimi muutaman vuoden ajan Kauklahden lasitehtaan palveluksessa Espossa ja suoritti vuoden harjoittelujakson Tanskassa 1946 lasitekemisti Nathalie Krebsin johtaman Saxbo Studion verstaissa. Salmenhaara vaikutti Arabian tehtaan taiteilijana 1947 - 1961. Hän sai Asla-stipendin 1956 USA:n Alfred Universityyn New Yorkiin ja Helsingin kaupungin matka-apurahan Espanjan-Portugalin taideteollisuuteen tutustumiseen 1960. Salmenhaara työskenteli Taideteollisen oppilaitoksen opettajana vuodesta 1963 Elsa Eleniuksen sijaisena ja jatkoi opetustyötä keramiikkataiteen lehtorina, keramiikkataiteen osaston johtajana ja yliopettajana vuoteen 1981. Kyllikki Salmenhaara nimitettiin ensimmäisenä taideteollisuuden edustajana taiteilijaprofessoriksi 1970.
Kokoelman rajavuodet / alkuvuosi