» Brummer, Arttu
Painate
Kokoelman nimi Brummer, Arttu
Arkistotunnus AB_Taik
c_http://www.profium.com/taikdigitalcollection/2B74CE94-016B-3404-2D22-A44DE136E570
muotoilijat
yksityisarkistot
Kuvailu Arttu Brummer-Korvenkontio (1891-1951) oli Suomen taideteollisuuden keskeinen ja johtava persoona koko pitkän opettajauransa ajan. Hän vaikutti sekä Taideteollisuusmuseon intendenttinä, että Ornamon puheenjohtajana useaan otteeseen. Brummer toimi Taideteollisuuskeskuskoulun ja taideteollisen oppilaitoksen sommittelun opettajana 1919-1951 ja taiteellisena johtajana 1944-1951. Arttu Brummer opetti yleistä sommittelua, huonekalusuunnittelua, heraldiikkaa ja muoto-oppia. Brummer oli pidetty ja arvostettu opettaja, joka nosti suomalaisen taideteollisuuden tasoa ja antoi koululleen ja opiskelijoilleen tukea ja suuntaa. Brummeria on luonnehdittu funktionalismin sävyttämän klassismin edustajaksi. Brummer osallistui itse mm. Eduskuntatalon, Postitalon, Metsätalon ja Atlas pankin sisustussuunnitteluun. Hän toimi myös lasitaiteilijana, huonekalusuunnittelijana ja heraldikkona.

Arttu Brummerin arkistokokoelma sisältää Brummerin kirjallista tuotantoa, virkatehtäviin liittyviä kirjeitä ja muuta aineistoa.