» Johansson-Pape, Lisa
Painate
Kokoelman nimi Johansson-Pape, Lisa
Arkistotunnus LiJoPa
c_http://www.profium.com/taikdigitalcollection/0B803915-C595-5085-FACF-F4FD4A19AF50
valaisimet
Kuvailu Carin Elisabeth (Lisa) Johansson-Pape (1907-1989) oli 1900-luvun jälkipuoliskon merkittävin suomalainen valaisinmuotoilija. Johansson-Pape valmistui huonekalusuunnittelijaksi vuonna 1927. Johansson-Pape toimi opettajana Taideteollisessa oppilaitoksessa ja kirjoitti artikkeleita valaistuksesta. Lisa Johansson-Papen työt edustivat Suomea useissa kansainvälisissä näyttelyissä 1930-luvulta alkaen. Milanon triennaalissa 1951 hänen valaisimensa saivat hopeamitalin sekä 1954 triennaalissa kultamitalin. Johansson-Papelle myönnettiin ProFinlandia -mitali 1957.

Kokoelma on alun perin lahjoitettu Taideteollisen korkeakoulun kirjastolle. Aralis-kirjaston muuton yhteydessä se siirrettiin Aalto-yliopiston arkistoon. Kokoelma sisältää valaistusoppaita, kirjoituksia valaistuksesta (lähinnä Eero Lampi), muutamia seminaari- ja messuasiakirjoja, valaistusalan sanaston ja valmistajien katalogeja ja luetteloita. Aineisto on 1930-1980-luvulta.