» Arkkitehtuurin mittauspiirustukset
Kokoelman nimi Arkkitehtuurin mittauspiirustukset
Teknillinen korkeakoulu
Arkistotunnus
c_http://www.profium.com/taikdigitalcollection/049AC505-4341-0F47-5F97-99837956345C
oppilastyöt
arkkitehtuuri
mittapiirustukset
Kuvailu Aalto-yliopiston ja sen edeltäjän Teknillisen korkeakoulun arkkitehtuurin opetuksessa on ollut yli sadan vuoden ajan perinteenä laatia mittauspiirustuksia. Vuodesta 1907 mittauspiirustusten laatiminen jostakin merkittävästä vanhasta rakennuksesta kuului pakollisena osana arkkitehtiopintoihin. Tuhansia piirustuksia käsittävä kokoelma muodostaa arvokkaan arkiston arkkitehtuurin historian tutkijoille. 1900-luvun alkuvuosikymmeninä mittauspiirustuksia laadittiin esimerkiksi Suomen keskiaikaisista kirkoista, myöhemmin on keskitytty mm. puukaupunkien rakennusperintöön, kartanoarkkitehtuuriin ja talonpoikaisrakentamiseen. Kokoelmalla on arkistotunnus ArkMP.
Aika-arvio 1868-01-01 - 2016-12-31